Бібліотечний урок у
школі
Важливим засобом формування
системи бібліотечно-бібліографічних знань учнів є бібліотечні уроки
Бібліотечний урок – це урок,
орієнтований на формування в учнів уміння самостійно здобувати знання,
здійснювати пошук додаткової інформації, використовуючи
бібліотечно-бібліографічні знання та навички.
Програма бібліотечно-бібліографічних знань
містить декілька розділів:
1. Загальне знання про
бібліотеку, культура роботи з книжкою.
2. Знання про книжку.
3. Уміння користуватись абонементом
та читальним залом бібліотеки.
4. Уміння користуватися
довідковою літературою, періодикою.
5. Уміння користуватися
рекомендаційною бібліографією, каталогами та картотеками, поняття про
бібліографічний опис книжки.
Ці розділи є основою тематики бібліотечних
уроків для учнів 1-9-х класів.
1-й клас
1.Мандрівка книжковим містом
(екскурсія до бібліотеки).
2. Правила спілкування з
книжкою. Правила гігієни читання.
3. Твій друг – підручник.
4. Газети та журнали для
дітей.
5. Театралізоване свято «Прощання
з буквариком».
2-й клас
1. Екскурсія до бібліотеки.
2. Вибір книг у бібліотеці.
3. Структура різних джерел
інформації.
4. Періодичні видання для
молодших школярів.
5. Підсумкова творча гра
«Подорож у країну Книг».
3-й клас
1. Структура книги.
2. Твій друг – підручник.
3.Довідково-бібліографічний
апарат.
4. Періодичні видання для
молодших школярів.
5. Літературна гра «Бібліотека
– книжчин дім».
4-й клас
1. Як читати книгу.
2. Як вести щоденник читання.
3. Основні елементи книги.
4. Як створюють книгу.
5.Конкурс-свято «Найкращий
читач бібліотеки».
5-й клас
1. Структура книги.
2. Твої помічники у виборі
книг у бібліотеці.
3. Самостійний вибір книг у
бібліотеці.
4. Твої друзі – словники.
5. Літературно-бібліографічна
гра «Нитка Аріадни».
6-й клас
1. Дитяча бібліотека та її
відділи.
2. Як написати відгук про
прочитану книгу.
3. Періодичні видання.
Принципи організації матеріалу і зміст.
4. Картотеки журнальних та
газетних статей.
5. Театралізоване свято «Як
берегти книгу».
7-й клас
1. Книги і бібліотеки. Їх роль
та значення.
2. Усвідомлене читання. Вміння
працювати з книгою.
3. Як користуватись
енциклопедичною та довідковою літературою.
4. Каталоги і картотеки.
5. Гра-конкурс бібліотечних
ерудитів «Уважні й начитані».
8-й клас
1. Публіцистична література та
її жанри.
2. Алфавітний та систематичний
каталоги.
3. Науково-популярна
література та форми роботи з нею.
4. Вміння бути читачем.
5. Конференція «Книги в моєму
житті».
9-й клас
1. Довідково - бібліографічний
апарат бібліотеки.
2. Бібліотечно-бібліографічні
засоби пошуку літератури.
3. Як користуватися критичною
літературою.
4. Як книга допомагає мені
вчитися.
5. Конференція «Книги –
морська глибина»
Проведення бібліотечного уроку
потребує серйозної підготовки: складання чіткого розгорнутого плану заняття,
добору потрібної літератури, наочних посібників, детальних розробок практичних
вправ.
Структура бібліотечного уроку:
І Актуалізація опорних
знань: повторення попередніх уроків, пригадування висловів про книгу, значення
книги для людини.
ІІ. Викладання нового
матеріалу мотивація уроку, повідомлення теми, мети уроку. Розповідь
бібліотекаря.
ІІІ. Практична,
індивідуальна робота з учнями.
ІV. Підсумок:
закріплення вивченого матеріалу, запитання за темою, заключне слово
бібліотекаря.
На результативність навчання
учнів основ бібліотечно-бібліографічної грамотності великий вплив має вибір
оптимальних технологій організації бібліотечно-бібліографічних занять, що
базуються на вікових особливостях учнів. Головне, щоб корисні
бібліографічні відомості учні сприймали з інтересом. Для молодших
школярів найефективнішими є заняття, що відбуваються у формі гри. Для
проведення бібліотечних уроків доцільно використовувати уроки позакласного
читання та години, проведені для позакласної виховної роботи. Учителі –предметники,
класні керівники вводять деякі теми до своїх планів роботи. Завдання, здобуті
учнями на бібліотечних уроках, а бібліотекар – у процесі індивідуальної роботи.
Крім того, з кожною віковою групою читачів слід проводити підсумкові заняття.
Завдання бібліотеки – не
тільки допомогти учню разом з учителем засвоїти шкільну програму, а й розширити
її, закласти в кожній дитині основи незалежного користувача бібліотеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар